5 slimme manieren om je menukaart onweerstaanbaar te maken.

1. Maak je menu niet te uitgebreid!

Het opstellen van een menu als ondernemer is altijd erg leuk. Een balans tussen wat je aanbiedt, wat de keuken aankan is belangrijk. Bovendien is het uitgangspunt dat de gast begrijpt wat je aanbiedt en zijn verwachtingen aansluiten. Je wilt immers niet dat jouw inzet voor niets is geweest. Het menu dient eenduidig en simpel te zijn. Denk aan 8-10 voorgerechten, 8-10 hoofdgerechten en 6 nagerechten. De grootste uitdaging zit hem in het feit of je je doelgroep niet onbewust groter maakt dan bedoeld en daarmee ook je menukaart.

2. Heb jij in je menu altijd een uitwijkmogelijkheid?

Kijk naar de samenstelling van de gezelschappen die je verwacht. 80% zal zich kunnen vinden in jouw aanbod, 20% zal zich moeten schikken, maar diegenen die zich moeten schikken moeten wel ruimte hebben om te kiezen wat bij hen past. Dit kan zijn dat ze juist gerechten wensen, die niet geheel bij de visie van het restaurant past. Als je een visrestaurant begint, dan kun je een overweging maken om één van de gerechten toch zonder vis aan te bieden, gewoonweg om gasten niet volledig uit te sluiten. Dit kan bijvoorbeeld wel in de stijl passend bij het restaurant. Denk bijvoorbeeld aan een zeewierrol gevuld met verse groenten en rijst.

Gent, NH hotel
Foto door Kevin Kap, gemaakt in de NH Hotellobby Gent

3. Houd je doelgroep in scope

Veel restaurants willen iedereen bedienen. Het is ook ongelooflijk lastig, zeker omdat de gastvrijheidswereld nu eenmaal voor ogen heeft dat iedere gast welkom is. Het naar de zin maken van gasten is voor veel ondernemers het streven. Het is belangrijk dat je je doelgroep voor ogen hebt. Voor wie open jij dagelijks jouw restaurant en wat hebben zij nodig.

Een voorbeeld: 
MacDonalds zal niet zomaar haar vleeshamburgers (waar het bedrijf mee is gegroeid tot wat het nu is) van tafel schuiven en Kentucky Fried Chicken zal ook niet snel volledig overgaan naar vegetarische filetstukjes. 

4. Geef achtergrondinformatie

Mensen houden er van om verrast en geïnformeerd te worden. Vertel bijvoorbeeld op de menukaart of tijdens het aanbieden van de kaart waar producten of gerechten vandaan komen. Heb je gebak van de lokale bakker, of kom de vers gevangen vis direct uit zee waar je als gast naar kijkt. Het zijn allemaal unieke punten die een gast graag wilt horen of teruglezen. 

5. De plek op de kaart en storytelling

Waar zet je jouw gerecht op de kaart? Dat is een belangrijke vraag. Is het een gerecht waar je als keuken trots op bent. Heeft het gerecht een verhaal (storytelling). Of is het een kostbaar ingrediënt en heb je daar niet al te veel van op voorraad. Per gerecht kun je verschillende vragen stellen om zo te bepalen waar je het gerecht op de kaart wilt zetten. 

Meer weten over advies over je menukaart of hulp bij de inrichting er van? Stuur gerust een bericht. Bekijk ook onze diensten op de homepagina.

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief, waarin je periodiek tips en informatie krijgt.


Ontdek meer van Ordéon

Abonneer zodat je ook de laatste nieuwe berichten ontvangt.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De inhoud van deze pagina kan niet worden gekopiëerd.